In de zorg draait alles om vakmanschap, betrokkenheid en continu leren. Hoe zorg je ervoor dat een training méér is dan een dag vol inzichten? Hoe zorg je ervoor dat het geleerde een gewoonte wordt?

Dat is wat we willen! Zorg voor duurzaam leren, maak er een proces van, géén momentopname.

Tip van de sluier, een essentie in borging: actieve rol van de stakeholders van een ingezette training

Onderzoek toont aan dat de stakeholders en dan met name de eigen managers voor gemiddeld 23% bepalen of een training leidt tot beter presteren. Dit maakt hun rol onmisbaar bij het borgen van leerresultaten. Effectieve leertrajecten slagen vooral als we samenwerken en actief faciliteren en stimuleren vóór, tijdens én na het traject.

Voor jonge professionals is die betrokkenheid zelfs doorslaggevend. Zonder aandacht voor ontwikkeling haken ze af en zoeken ze elders groei. De uitspraak ‘Employees don’t leave a bad company, they leave a bad manager’ onderstreept dat leiderschap essentieel is om talent te behouden.

Wat vraagt deze rol concreet van hun managers? Het komt neer op drie pijlers:

  1. Activeren: Creëer ruimte en motiveer medewerkers om nieuw gedrag te oefenen.
  2. Ondersteunen: Faciliteer hulp en zorg dat medewerkers zich gesteund voelen.
  3. Coachen: Geef vertrouwen, erken successen en maak resultaten zichtbaar.

Hoe faciliteren wij een duurzame training bij vanDoen? Door deze nummer 1 in onze werkwijze: deelnemers trainen met behulp van trefwoorden. Deze gebruiken we als ankerpunten: kort, krachtig en makkelijk te onthouden. WHY:

  • Trefwoorden geven houvast: ervaringen en actuele casuïstiek koppelen deelnemers aan de trefwoorden.
  • Eenvoud & herkenbaarheid: één woord of metafoor is krachtiger dan een theoretisch kader
  • Verankering in de praktijk: het bespreken van casuïstiek aan de hand van dezelfde trefwoorden versterkt de transfer naar de praktijk.
  • Gemeenschappelijke taal: Het gebruik van dezelfde trefwoorden versterkt de samenwerking en maakt reflectie eenvoudiger

De stakeholders krijgen met deze werkwijze concrete tools van ons tijdens de evaluatiegesprekken om ontwikkeling van de deelnemers te stimuleren en borgen.

Wat levert dit de ontwikkeling van de organisatie op? → het geleerde wordt een gewoonte in de dagelijkse praktijk

“Weten is niet hetzelfde als kunnen. En kunnen is niet hetzelfde als doen.”

Wij zijn er vooral op uit dat er blijvend wordt toegepast. Duurzame impact. Trefwoorden maken leren praktisch en actief en zorgen voor blijvende gedragsverandering. Benieuwd wat onze unieke methode voor jouw organisatie kan betekenen? We denken graag mee.

Neem contact met ons op!