Persoonlijk leiderschap is cruciaal in het vak als VIG’er: bewustzijn van eigen gedrag en dit kunnen sturen. In stressvolle situaties bepaalt deze kwaliteit direct de veiligheid, kwaliteit van zorg en eigen professionaliteit. Des te belangrijk vinden wij het dat onze VIG’ers deze softskills beheersen en hierin mogen leren.
En hoe leuk om één van onze deelnemers het woord te geven over deze les: in onze nieuwste blog deelt onze VIG’er in opleiding Carlo hoe de les Persoonlijk Leiderschap theorie tot leven brengt op de werkvloer met inzichten die je meteen kunt toepassen.
Van inzicht naar actie
“Persoonlijk leiderschap klinkt groot, maar het gaat om kleine dingen die een groot effect hebben. Het direct toepassen van theorie in je eigen werksituatie creëert bewustzijn: je ziet je eigen patronen en kunt bewust een andere draai maken, omdat het zo persoonlijk is. Je leert over je eigen kwaliteit, valkuilen en de uitdagingen die daarbij horen. Maar dat blijft vaak theoretisch. Bij vanDoen kwam dat opeens tot leven: een meningsverschil in één van onze teams werd als casus gebruikt en je ziet direct hoe persoonlijk leiderschap werkt in de praktijk. Het mooie is dat je merkt dat je het al deels toepast, maar dat je er nu een structuur aan kunt verbinden. De trainer koppelt het aan praktijksituaties, waardoor het begrijpelijk wordt.”
Het ‘Aha-moment’ van leiderschap
“Wat mij het meest inspireerde, is hoe je een kernkwaliteit kunt ontleden, je valkuilen en uitdagingen herkent en daar regie over jezelf uit kunt halen. vanDoen heeft als werkvorm een ‘fysieke’ leiderschapsladder in de ruimte op de grond die laat zien welke leiderschapsstappen je al hebt gezet in een situatie en welke je nog kunt maken. Je ziet letterlijk waar je staat en welke beweging je kunt maken om situaties positief te beïnvloeden en meer eigen regie te nemen. Het mooie is dat je leert analyseren: waarom reageerde ik zo, wat kan ik anders doen, en hoe kan ik dat positief gebruiken? Het gaat allemaal om bewustzijn en jezelf durven aanspreken op je keuzes.”
Samen leren, samen groeien
“De sfeer in de groep is anders dan bij de zorginhoudelijke lessen. Iedereen brengt persoonlijke situaties in en dat verbindt. Onze groep bestaat uit veel verschillende mensen en we zijn allemaal heel nieuwsgierig. De trainer legt de focus op zelfbewustzijn en groepsinteractie: wie ben je, hoe analyseer je jezelf en hoe verbind je dat met anderen? Het is motiverend en we motiveren en ondersteunen ook elkaar. Ik merk bij iedereen dat we in de lessen het ‘ohja-effect’ hebben.”
Wat heeft het mij gebracht
“Door de les ben ik spraakzamer geworden in het delen van mijn ervaringen met het team. Ik ben opener geworden in het aanspreken van anderen en bewust van mijn eigen verantwoordelijkheid. In nieuwe teamsituaties durf ik nu valkuilen bespreekbaar te maken en open te zijn, waardoor we samen een nieuwe, betere dynamiek creëren. Bij een nieuwe teamindeling merkte ik dat ik geneigd was om teveel verantwoordelijkheid op me te nemen. Door de lessen ben ik dit bespreekbaar gaan maken en heb ik met het team een nieuwe manier van samenwerken gevonden.”
Persoonlijk leiderschap maakt in je werk als VIG’er verschil
“Persoonlijk leiderschap is cruciaal in ons vak. Je ontdekt dat je verantwoordelijkheid hebt voor hoe je reageert en dat je van een afstand kunt bekijken wat er gebeurt. Je geeft veel als VIG’er en het is een verantwoordelijke functie, dus het is belangrijk om bewust te zijn van je eigen groei. Dit zorgt voor positiviteit, betere samenwerking en persoonlijke ontwikkeling. Het is een les die je echt helpt om jezelf te laten groeien.”